Колко от нас са избирали свой личен стоматолог най-вече заради начина, по който комуникира с нас, вдъхва ни сигурност, успокоява страховете ни?
Разбира се, доверяваме се и на професионализма му, но пред друг негов колега – също добър специалист - сме избрали именно него.
Защо?
Да си стоматолог е призвание, не просто професия.
Повечето хора имат малък или голям страх от зъболекарския стол. Това означава, че стоматологът трябва да е освен специалист също и психолог по сърце. Почти всеки, който се е сблъсквал със зъболечение и е попадал на добър стоматолог-психолог, е бил излекуван не само от денталния си проблем, но и от психологическия.
От подхода на зъболекаря зависи психическата нагласа на пациента. И това не е никаква тайна. Пациентите на зъболекарския стол са като родилките. Първата и основна работа, на която специалистът трябва да е способен, е да вдъхне доверие и успокоение у пациента. Да снижи страха и напрежението му до минимум. Знаем, че колкото по –спокоен е човек, толкова по-безболезнено минават и манипулациите върху тялото му.Адреналинът при стрес и напрежение е с повишени нива и това засилва болката, тялото се съпротивява. Високото ниво на адреналин дори пречи на въздействието на локални упойки и други медикаменти.
Днес има сериозна конкуренция в стоматологичната професия. Стоматолози „под път и над път“. Кой с по-модерен кабинет, кой с по-семпъл, навсякъде виждаш табели „Стоматолог”, „Дентален лекар”, „Dentist” (че дано пък и чужденец избере него).
Да приемем, че повечето от тях са добри професионалисти и имат претенции за високо ниво на работа. До тук добре. Но колко от тях обръщат внимание на другата част - комуникацията с пациента и подхода на работа?
Ето някои основни съвети от опитни стари стоматолози:
5 начина да бъдеш по-добър стоматолог:
- Обърни внимание на начина си на комуникация.
Ако пациентите имат оплаквания от теб, то е много вероятно да е свързано с начина на комуникация, който имаш с тях. Изслушвай въпросите им и отговаряй с цялото си внимание. Старай се да те разберат и да си тръгнат удовлетворени, че са разбрани.
- Бъди открит и честен. Поддържай разговора си с пациента открит. Търси обратна връзка, за да видиш дали са те разбрали и за да разбере пациентът, че теб те е грижа.
- Не пести времето си за комуникация с пациента. Малко повече време и усилие за по-добра комуникация и личен разговор с пациента, няма да те ощети, но само може да подобри доверието в теб.
- Винаги обяснявай ясно и подробно манипулациите и цените за тях на пациента. Прави това преди, по време и след манипулациите. Пациентът трябва да е спокоен , че знае какво „му правиш” и колко точно ще му струва това.рави отстъпки. Може да са малки, но са отстъпки. Хората ценят това и ще ти бъдат още по-добра реклама след това.